[Artykuły] Resident Evil 2 - od plotek do wydania gry (by Deus Ex)

Deus Ex
Zarząd
Posty: 3132
Rejestracja: sob 17 lis, 2007

[Artykuły] Resident Evil 2 - od plotek do wydania gry (by Deus Ex)

Post autor: Deus Ex »

25 stycznia do domów milionów graczy trafił Resident Evil 2. Gra będąca nowym spojrzeniem na historię epidemii wirusa T w Raccoon City była oczekiwana od wielu lat. Residentomaniacy, aby znów wcielić się w postaci Leona S. Kennedy'ego oraz Claire Redfield musieli czekać dwie dekady.
_______________________________________
Plotki o mającym powstać remake'u drugiej części pojawiały się jeszcze przed wydaniem Resident Evil 4 (2005 rok). Shinji Mikami nie chciał jednak odchodzić od pracy nad "czwórką" i powstanie nowej odsłony RE 2 zostało niejako zawieszone, bezterminowo. W tym czasie powstawały za to liczne fanowskie mody, implementujące do gry z 1998 roku rozmaite przedmioty, postaci i rozwiązania, których np. zabrakło w końcowej wersji RE 2 (mowa m. in. o Resident Evil 1.5).

Oficjalne potwierdzenie, że trwa praca nad remake Resident Evil 2 nadeszło w sierpniu 2015 roku, kiedy Yoshiaki Hirabayashi oficjalnie przyznał, że gra powstaje (słynne "We do it!"). W międzyczasie CAPCOM opublikował notatkę prasową, z której wynikało, iż cykl produkcyjny dla nowych gier z wiodących serii chcą utrzymać na poziomie 2,5 roku, zatem premiery RE2 należało się spodziewać nie szybciej niż w 2018 roku, zwłaszcza iż jeszcze w tym czasie Capcom pracował nad Resident Evil 0 HD.

Obrazek
źródło obrazka: trustedreviews.com

Pod koniec 2015 roku, Stuart Turner, szef ds. marketingu oddziału Capcomu w UK wyjawił na twitterze, że gra będzie całkowicie nowym ujęciem wydarzeń z ogarniętego epidemią Raccoon City, obrazem stworzonym od nowa. Położył tym samym kłam spekulacjom, jakoby Capcom pracował "jedynie" nad remasterem drugiej części, co byłoby w jego ocenie dużym rozczarowaniem dla wielu graczy.

Obrazek
źródło obrazka: twitter.com

Rok 2016 upłynął pod znakiem promocji Resident Evil VII i informacje na temat RE2 były szczątkowe. Twórcy nie chcieli uchylić rąbka tajemnicy ponad to, że gra powstanie i zachwyci fanów serii. W sprawie wypowiedział się sam Kamiya Hideka, jeden z twórców sukcesu oryginału (chociaż nie pracował już w tym czasie dla Capcomu), powołując się na nieformalne rozmowy z Junem Takeuchim, wyraził przekonanie, że Capcom stworzy świetną grę.

Gdy emocje po RE VII opadały, z wolna pojawiały się informacje, które rozbudzały wyobraźnie fanów. Styczeń 2018 roku, kiedy przypadła 20 rocznica premiery pierwowzoru nie przyniósł żadnych konkretnych informacji, a twórcy drażnili się z fanami wklejając np. dwuznaczne ilustracje na swoich profilach na portalach społecznościowych, czym rozniecali nieco przygasłe nadzieje odnośnie nowego Residenta. Nie zaprezentowano jednak żadnego trailera ani fragmentu gry.
W połowie roku 2018 redakcja portalu relyonhorror, powołując się na swojego informatora ujawniła kilka szczegółów związanych z tworzeniem gry. Na stronie można było znaleźć informacje o pełnym wykorzystaniu ulepszonego silnika RE Engine (na którym oparta była "siódemka"), pracy kamery i różnych technikaliach, a także o kampaniach w grze. Zgodnie z rewelacjami podanymi przez ekipę relyonhorror, gra miała być jedną z najładniejszych produkcji w tym czasie, a dzięki skanowaniu fotogrametrycznemu Raccoon City miało być niesłychanie realistyczne. Potwierdzono również inspirację RE4 a także rozszerzenie gry o nowe lokacje i wątki.

12 czerwca w czasie targów E3 w Los Angeles, podczas konferencji Sony, ujawniono datę premiery gry, 25 stycznia 2019 roku, zaprezentowano materiały filmowe oraz podano platformy docelowe - Xbox One, PS4 oraz PC. Zachwyt wśród fanów budził widok znanych postaci oraz zombie czy lickerów. Akcja widoczna była znad ramienia postaci, co miało przekładać się na łatwiejszą rozgrywkę. Wrażenie na widzach zrobiła także gra przenikających się wzajemnie świateł i cienia.








W czerwcu 2018 roku, Yoshiaki Hirabayashi zdradził w wywiadzie dla IGN, że zrezygnowano z obecności czterech scenariuszy na rzecz dwóch, m. in. aby wyeliminować fabularne rozbieżności oraz uniknąć konieczności wielokrotnego przemierzenia tych samych lokacji. W innym wywiadzie, tym razem dla gamespot, obaj producenci podsumowali całość pracy nad grą jako chęć zachowania kluczowych motywów oryginału, wypełnionych jednocześnie nowym contentem.
Wkrótce potem pojawiły się za pośrednictwem Steama informacje odnośnie wymagań RE2 w wersji na PC oraz ujawniono nowe zawartości dla poszczególnych wersji zakupionej gry, w tym wersji kolekcjonerskiej (poniżej wersja opublikowana dla rynku w Ameryce Północnej).

Obrazek
źródło obrazka: blog.us.playstation.com

Twórcy zapowiadali wprowadzenie adaptacyjnego poziomu trudności - w miarę coraz lepszych poczynań gracza, poziom trudności rozgrywki miał się zwiększać, w przypadku zaś gdy gracz ginął raz za razem, poziom rozgrywka stawała się łatwiejsza.
W lipcu 2018 roku, Tsuyoshi Kanda, podczas branżowej imprezy AniCom And Games odbywającej się w Hongkongu zaprezentował 15-minutowy kawałek rozgrywki. Kanda zwracał później uwagę jak trudnym zadaniem było przedstawienie zombie jako przerażających istot, jako że temat został w znaczącym stopniu wyeksploatowany, a od czasu premiery RE w 1996 roku były one bohaterami również licznych komedii.



Wiadomo, że gra była już ukończona wtedy w znacznym stopniu, co potwierdził w lipcu magazyn Famitsu podając, że gra jest gotowa w 80%. Klimat z materiałów filmowych wprost wylewał się z ekranu co w połączeniu z oprawą graficzną sugerowało, że szykuje się prawdziwy hit. Resident Evil 2 miał również zyskać na grywalności w stosunku do siódmej części poprzez zmiany w mechanice ułatwiające np. ucieczkę. Oceniano także, że gra pod względem rozgrywki będzie mniej realistyczna niż "siódemka". Podkreślano również fakt współpracy z fanami RE i wprowadzanie do produkcji ich pomysłów.

Nadzieje jakie pokładał Capcom w nowej grze wyjawili Antoine Molant oraz Stuart Turner z europejskiego oddziału japońskiego developera w wywiadzie dla portalu Gamesindustry w sierpniu 2018 roku. Stwierdzili m. in. że dla firmy równie ważne co zyski ze sprzedaży są oceny i odbiór wśród fanów. Zdradzili, że nie planowano wydania RE 2 przed końcem 2018 roku z uwagi na święta Bożego Narodzenia a tym samym potencjalne mniejsze zainteresowanie premierą. Rozmowa dotyczyła także pracy kamery, która wg przedstawicieli Capcomu, ustawiona "na sztywno" mogła spotkać się z negatywnym odbiorem wśród fanów jako rozwiązanie minionej epoki. Podkreślili oni zasadność stworzenia gry od podstaw, a nie przygotowanie jedynie odświeżonego remastera, jako tego czego naprawdę oczekują od nich fani.

Marketingowa machina w tym czasie nabierała tempa. W połowie lata pojawiła się informacja, że na rynek wypuszczona zostanie limitowana seria klawiatur, a la maszyn do pisania, stylizowanych na te z gry. Cena owej zabaweczki, symbolu serii, wyniosła ok 680 USD. Dokonano również porównań kolekcjonerskich wersji przeznaczonych na rynek amerykański i europejski. Kolekcjonerzy mogli sobie ostrzyć zęby, bo zawartość obu kolekcjonerek robiła wrażenie, choć bogatsza była wersja na rynek lokalny. Wersja EU prócz pełnej wersji gry, zawierała specjalne pudełko, steelbook, figurkę Leona w stroju RPD, a także replikę czterech kluczy do pomieszczeń komisariatu RPD, płytę ze ścieżkę dźwiękową, artbook, plakat komisariatu (niegdyś muzeum), przypinkę oraz DLC. Przeliczona na polską walutę cena wersji kolekcjonerskiej wynosiła około 1100 zł.

Obrazek
źródło obrazka: teachadvisor.co.uk

Końcówka wakacji przyniosła m.in. kolejny gameplay, tym razem z kampanii Claire, zaprezentowano potęgę mocy obliczeniowej PS4 Pro przy okazji dema znanego jeszcze z E3 oraz nowy look Ady Wong.

Wrześniowe Tokyo Game Show, i serce residentomaniaków znów zabiło mocniej. Trwający około 2 minut „story trailer” pokazał fanom kilka znanych postaci a także znane ze starej części scenki z gry.



W październiku dokonano przeszło półgodzinnej prezentacji gry za pośrednictwem brytyjskiej filii Capcomu.



W nowym Resident Evil 2 nie mogło zabraknąć lickera, cerberusów czy zmutowanego Williama Birkina. Za to np. Plant 43 (IVY) miała być w tej części nieobecna, co przy innej okazji Kanda tłumaczył tym, iż trudno jest zestawić zmutowaną roślinę ze skądinąd realistycznymi obrazami z gry.

Pod koniec października, polski dystrybutor gry, firma Cenega, poinformowała, iż dystrybuowana za jej pośrednictwem kolekcjonerska wersja Resident Evil 2 będzie kosztować w granicach 1000 zł (zawartość identyczna z wersją wypuszczoną dla Europy). Gra miała być dostępna z polskimi napisami.

Im bliżej premiery tym więcej w sieci pojawiało się gameplay'ów i zdjęć z gry. W tym momencie część gracza zaprzestała śledzenia materiałów z gry uznając, iż pokazują one już zbyt wiele.

Wracając do Resident Evil 2 jako pełnego remake'a warto wspomnieć, iż nad grą pracował sztab około 800 osób, jak donosił powołując się na info na twitterze, serwis Kotaku. Miało to dodatkowo uzmysłowić fanom, jak poważnym dla firmy przedsięwzięciem było napisanie gry od nowa i że zwykłe podbicie tekstur i wydanie kolejnego remastera tym razem nie wchodziło w grę.

Obrazek
źródło: twitter.com

Dość ciekawą zagrywką mającą na celu podgrzanie atmosfery przez Capcom było wypuszczenie pod koniec listopada serii kilkusekundowych filmików pokazujących różne sytuacje z gry oraz używane przedmioty. Capcom do końca roku nie szczędził fanom materiałów z gry. Gameplaye i screeny z udziałem znanych postaci pojawiały się w dużych ilościach.

Do premiery zostało już ledwie niecały miesiąc i pojawiały się pogłoski o demie dostępnym dla wszystkich graczy. Plotki potwierdziły się i 11 stycznia wszyscy chętni mogli przetestować kawałek gry, z czego jako pierwsi mogli cieszyć się gracze z Nowej Zelandii. „1-Shot Demo” pozwoliło na zapoznanie się mechaniką gry i eksplorację komisariatu policji w ramach krótkiego wątku. Możliwe było jednokrotne uruchomienie wersji demonstracyjnej (na jednym koncie). Oczywiście fani znaleźli sposoby, by obejść narzucone ograniczenia. Demo w wersji japońskiej gry zostało ocenzurowane. Statystyki wskazały, że jedynie co trzeci gracz ukończył je, reszta zapewne skupiła się na poznawaniu gry bez popychania wątku do przodu.

Jeszcze przed premierą potwierdzono powrót trybów dla hardkorowców, które w oryginalnej wersji gry stanowiły nie lada wyzwanie nawet dla doświadczonych graczy. Fani znowu mogą się wcielić w komandosa Umbrelli HUNKa, który ocalał z konfrontacji ze zmutowanym Birkinem lub w uzbrojony jedynie w nóż, kawałek sojowego serka Tofu (sic!). Pewne jest, że tryby te dadzą graczom po 20 latach ponownie mocno w kość.

Obrazek

25 stycznia gra zadebiutowała na rynku a fani potwierdzili, że król powrócił na tron.


Linki pod którymi można uzyskać bardziej szczegółowe informacje na temat zagadnień poruszanych w tekście:

https://www.destructoid.com/kamiya-thin ... 0087.phtml
http://www.relyonhorror.com/latest-news ... y-to-date/
https://vignette.wikia.nocookie.net/res ... 1012211740
https://www.genelec.com/japans-capcom-chooses-ones
https://www.ign.com/articles/2018/06/19 ... the-remake
https://www.gamespot.com/articles/the-c ... 0-6459995/
https://www.ign.com/articles/2018/06/18 ... -different
https://www.gamesindustry.biz/articles/ ... -reception
http://www.capcom-unity.com/capkel/blog ... n-unveiled
Awatar użytkownika
Szakal
Moderator
Posty: 1853
Rejestracja: czw 02 kwie, 2009
Lokalizacja: Wola

Re: [Artykuły] Resident Evil 2 - od plotek do wydania gry (by Deus Ex)

Post autor: Szakal »

Dobry tekst. Przeczytałem całość i wszystko super, tylko ten fragment o wcielaniu się w Leona i Claire. Że trzeba było czekać na to 20 lat. Zapomniałeś o RE 4 i CV X :P ?
Przy okazji wyjaśniło się nieco dlaczego
Spoiler!
Złe oko moderacji czuwa.
Deus Ex
Zarząd
Posty: 3132
Rejestracja: sob 17 lis, 2007

Re: [Artykuły] Resident Evil 2 - od plotek do wydania gry (by Deus Ex)

Post autor: Deus Ex »

Szakal pisze: pt 01 lut, 2019 Dobry tekst. Przeczytałem całość i wszystko super, tylko ten fragment o wcielaniu się w Leona i Claire. Że trzeba było czekać na to 20 lat. Zapomniałeś o RE 4 i CV X :P
Oczywiście chodziło mi o tandem Leon/Claire, bo w wydanych po RE2 produkcjach nie było nam dane widzieć ich razem :)
Awatar użytkownika
Szakal
Moderator
Posty: 1853
Rejestracja: czw 02 kwie, 2009
Lokalizacja: Wola

Re: [Artykuły] Resident Evil 2 - od plotek do wydania gry (by Deus Ex)

Post autor: Szakal »

Domyśliłem się, że o to chodziło, ale ktoś nie zaznajomiony z serią może odnieść inne wrażenie :rad12: .
Złe oko moderacji czuwa.
Awatar użytkownika
Bzduras
Posty: 1866
Rejestracja: czw 06 mar, 2008
Lokalizacja: Szczecin

Re: [Artykuły] Resident Evil 2 - od plotek do wydania gry (by Deus Ex)

Post autor: Bzduras »

Zacytuję klasyka: "well done"!
Obrazek
ODPOWIEDZ

Wróć do „Resident Evil 2 (2019)”