[RE3] Nieliniowość RE3 (Szczegóły wyborów podczas rozgrywki)

Zablokowany
Awatar użytkownika
Diadem
Posty: 1877
Rejestracja: sob 16 cze, 2007
Lokalizacja: Sosnowiec

[RE3] Nieliniowość RE3 (Szczegóły wyborów podczas rozgrywki)

Post autor: Diadem »

Temat poświęcony nieliniowości Resident Evil 3 Nemesis. Nie będzie to klasyczne walkthrough dla niedoświadczonych graczy, ale raczej przewodnik dający nam odpowiedź na pytanie jak nasze wybory w grze, wpływają na dziejącą się akcję. Kiedyś pisałem już coś podobnego, zdecydowałem jednak zrobić to bardziej szczegółowo. Dla starych wyjadaczy RE3 nie będzie to nowość, ale niektórzy mimo, że przechodzili grę wiele razy, jeszcze wszystkiego nie wiedzą i jestem pewien, że będą zaskoczeni ;)

Więc zaczynamy...

1. Pierwszy wybór w grze mamy, gdy wejdziemy do baru i widzimy jak zombie atakuje Brada. Możemy mu pomóc, strzelając do zombie, albo pozwolić, aby Brad sam pokonał potwora. Obojętnie co zrobimy, nie ma to wpływu na dalszą akcję gry, Brad bowiem i tak obroni się przed atakującym zombie. Korzystniej jest więc stać z boku i tylko się przyglądać.

2. Następnego wyboru dokonujemy tuż przed wejściem na posterunek, gdy pojawia się Nemesis. Opcje są dwie:
a.) Fight with the monster (Walcz z potworem)
b.) Enter the Police Station (Wejdź na posterunek policji)

Jeżeli wybierzemy opcję a.) rozpoczynamy walkę, której... wcale nie musimy zakończyć. Naszym celem bowiem jest nie Nemesis, ale... ciało Brad'a. Gdy wymanewrujemy Nemesisa na tyle, że mamy czas przeszukać zwłoki Brad'a, znajdziemy przy nim portfel z jego kartą STARS.
Karta ta umożliwi nam szybki dostęp do komputera już na posterunku.

Jeżeli chcemy pokonać Nemesisa, trzeba nastawić się na ciężką walkę, zwłaszcza na poziomie trudności HARD. W nagrodę za pokonanie Nemesisa na wyższym poziomie trudności dostaniemy walizkę z częściami do pistoletu Eagle 6.0.

Opcja b.) pozwala nam uciec na posterunek i uniknąć walki z potworem. Teraz nie posiadamy karty STARS Brada, więc zanim skorzystamy z komputera konieczne jest odszukanie na posterunku karty należącej do Jill.

3. Gdy jesteśmy na posterunku w biurze STARS przeszukujemy szafę na broń. Odnajdziemy tam magnum lub granatnik. To co znajduje się w szafie gra generuje losowo.

4. Następny nasz wybór jest bardzo ważny. Po opuszczeniu posterunku możemy iść albo do restauracji, albo ominąć restaurację i pójść do redakcji gazety.

Jeżeli pójdziemy do restauracji, spotkamy tam Carlos'a i Nemesis'a. Pojawią się wtedy następujące opcje do wyboru:
a.) Run into the basement (Ucieczka do sutereny)
b.) Hide in the kitchen (Ukryj się w kuchni)

Jeżeli wybierzemy opcję a.) Jill i Carlos uciekną do sutereny, która okaże się ślepym zaułkiem, ale tylko z pozoru...
Nemesis rozwala rurę, a lejąca się z niej woda zalewa suterenę i tutaj mamy kolejny dylemat.

Możemy poszukać pewnego małego okienka w ścianie i... uciec przez nie na zewnątrz restauracji. Nemesis jednak ciągle jest w pobliżu i po rozmowie z Carlosem nagle pojawi się na zewnątrz restauracji, tak, że będziemy musieli z nim walczyć, lub przed nim uciec.
Jeżeli zdecydujemy się na walkę to po pokonaniu go, możemy wrócić do restauracji i za pomocą pompy aktywowanej przyciskiem na ścianie opróżnić piwnicę z wody i zwiedzić ją na spokojnie.

A teraz inna opcja. Nie korzystamy z okienka na zewnątrz w piwnicy, tylko spokojnie czekamy, aż poziom wody się podniesie. Carlos w pewnym momencie krzyknie, aby uciekać z powrotem na górę, bo grozi im utonięcie.
Oboje korzystając z drabiny wracają do restauracji, ale Nemesis ciągle tu na nich czeka.
Można albo z nim walczyć (Carlos pomoże ;) ) i po pokonaniu opróżnić piwnicę z wody i ją zwiedzić, albo uciec przed potworem.
Gdy uciekniemy z restauracji to po pożegnaniu z Carlosem, pojawi się Nemesis i znowu będziemy musieli albo uciekać, albo z nim walczyć.

Teraz omówię drugą opcję b.) Hide in the kitchen. Tutaj sprawa jest prosta. Po dokonaniu takiego wyboru Jill i Carlos kryją się za ladą, po czym Jill rzuca lampę, która rozbijając się powoduje eksplozję gazu powalającą Nemesis'a na ziemię. Jest on jednak tylko nieprzytomny i pewnym czasie jeżeli nie uciekniemy, podąży za nimi w pogoń.

Nadążacie? To teraz omówię co się stanie gdy ominiemy restaurację i pójdziemy najpierw do redakcji gazety.
Okazuje się, że gdy dokonamy takiego wyboru, to tam właśnie spotkamy Carlosa i oczywiście Nemesisa. Pojawią się następujące opcje:
a.) Jump out of the window (Wyskocz przez okno)
b.) Hide in the back (Ukryj się za ścianą)

Jeżeli wybierzemy opcję a.) nasi bohaterowie wykonają ryzykowny, ale zakończony sukcesem skok przez okno i znajdą się w pewnej alejce.
Dokładnie ją przeszukajcie.Następnie opuszczamy uliczkę i żegnamy się z Carlosem. Trzeba jednak uważać na Nemesis'a, który uda się za nami w pogoń.

Jeżeli wybierzemy opcję b.) Carlos i Jill ukryją się za ścianą, a niespodziewana eksplozja wywołana pożarem powali Nemesisa. I znowu jest on tylko nieprzytomny, więc trzeba brać nogi za pas, jeżeli nie chcemy się z nim zmierzyć. Po opuszczeniu redakcji gazety, Jill pożegna się z Carlosem.

Oczywiście chyba nie muszę mówić, że jeżeli spotkaliśmy Carlosa w restauracji to nie spotkamy go w redakcji gazety i odwrotnie.
Obojętnie czy wybraliśmy na miejsce spotkania Carlosa restaurację, czy redakcję gazety dalej akcji potoczy się tak samo...
A właśnie, że nieprawda :P
Ale do tego jeszcze wrócimy...

5. Teraz udajemy się do tramwaju. Przed wejściem do pojazdu widzimy beczkę z materiałem wybuchowym. To bardzo ważna beczka ;)
W tramwaju spotykamy Carlos'a, Nicholai'a i Mikhail'a i po krótkiej rozmowie opuszczamy tramwaj. Następnie opuszczamy lokację z tramwajem w poszukiwaniu wszystkich części potrzebnych do jego uruchomienia.
Zawsze jednak możemy wrócić do niego, nie mając przy sobie kompletu części. Jeżeli tak zrobimy pojawi się nam ciekawa scenka...
Gdy wrócimy do tramwaju zobaczymy Mikhaila walczącego z zombie.
I teraz jeżeli zostawiliśmy beczkę z materiałem wybuchowym stojącą przed tramwajem w nienaruszonym stanie, to Mikhail obroni się właśnie przy jej użyciu.
Jeżeli natomiast zniszczyliśmy beczkę wcześniej Mikhail obroni się przy użyciu granatu.

6. Następnie możemy udać się na stację benzynową po olej lub do biura sprzedaży po dodatek do tego oleju. Jest obojętne gdzie pójdziemy najpierw, jest tylko jedno ale, a właściwie dwa ;) Ale po kolei...

Zazwyczaj na stacji benzynowej spotykamy Carlos'a, natomiast w biurze sprzedaży Nicholai'a. Może być jednak na odwrót i na stacji benzynowej spotkamy Nicholai'a, a w biurze sprzedaży Carlos'a.
Od czego to zależy?

Jeżeli po raz pierwszy spotkaliśmy Carlosa w restauracji i uciekliśmy razem w z nim przez okienko w piwnicy, wtedy właśnie pojawi się ta mniej znana opcja. Nicholai spowoduje wybuch na stacji benzynowej, a Murphy'iego w biurze sprzedaży zabije Carlos.

7. Musimy jeszcze udać się do podstacji elektrycznej po bezpiecznik do tramwaju. Tam zaatakują nas zombie i będziemy mieć kolejny wybór:
a.) Head for the Emergency Exit (Udaj się do wyjścia ewakuacyjnego)
b.) Increase the Electricity Output (Zwiększ napięcie prądu elektrycznego)

Jeżeli wybierzemy a.) Jill ucieknie korzystając z drzwi ewakuacyjnych, jednak gdy już opuści podstację, zostanie zaatakowane nie tylko przez zombie, ale również przez Nemesis'a! Można z nim walczyć, albo jeżeli mamy już bezpiecznik, uciekać.

Jeżeli wybierzemy b.) Jill zwiększy napięcie, co spowoduje wyładowania, które zabiją zombie. Teraz generator napięcia jest uszkodzony i trzeba inaczej nim manewrować, aby otworzyć drzwi.

Jeżeli nie zdecydujemy się na żadną z tych opcji, zombie wyłamią drzwi i Jill będzie sobie musiała z nimi poradzić korzystając z własnej broni.

W podstacji znajdujemy również broń. Jeżeli na posterunku znaleźliśmy granatnik tutaj znajdziemy magnum i na odwrót, jeżeli na posterunku był magnum, tutaj będzie granatnik.

WAŻNA UWAGA
To czy na stację benzynową pójdziemy na początku czy na końcu nie ma żadnego znaczenia. Znaczenie ma natomiast to czy najpierw pójdziemy do biura sprzedaży czy też do podstacji elektrycznej.
Jeżeli najpierw pójdziemy do podstacji elektrycznej to wtedy nawet gdy wybierzemy opcję z podniesieniem napięcia i usmażeniem zombie to i tak po wyjściu zostaniemy zaatakowani przez Nemesis'a.
Jeżeli natomiast najpierw pójdziemy do biura sprzedaży, wtedy Nemesis zaatakuje nas w alejce z hydrantem, gdy już będziemy stamtąd wracać.

8. Istnieją jeszcze dwa miejsca które można odwiedzić, ale nie trzeba. W miejscach tych możemy zaopatrzyć się w dodatkową amunicję.
Gdy wchodziliśmy do biura sprzedaży na ziemi przed budynkiem leżała korba. Dzięki niej możemy otworzyć schowek na tyłach baru, gdzie po raz pierwszy spotkaliśmy Brad'a i wyciągnąć stamtąd dodatkową amunicję.
Drugie miejsce, gdzie można się doskonale zaopatrzyć to magazyn gdzie zaczynaliśmy grę. Gdy odwiedzimy to miejsce zauważymy, że kontener w którym ukrywał się Dario jest otwarty, a w środku czekają na nas pojemniki z prochem i jego pamiętnik.

9. Gdy już wracamy do tramwaju czeka nas jeszcze jedna przygoda na parkingu. Nagle ziemia się załamuje pod nogami Jill i mamy do wyboru dwie opcje:
a.) Climb Up (Wspinaj się)
b.) Jump off (Zeskocz na dół)

Jeżeli wybierzemy a.) Jill wespnie się do góry i spokojnie można udać się dalej do tramwaju.
Jeżeli wybierzemy b.) Jill skoczy na dół, do kanałów, a tam będzie drabinka którą wydostanie się na powierzchnię.

Którą opcję byśmy nie wybrali, kończy się ona dla nas zawsze happyendem.

10. Udajemy się do tramwaju i uruchamiamy go. Po chwili do pojazdu wkracza Nemesis.
Jill wchodzi do wagonu gdzie leży Nicholai i mamy kolejny wybór:
a) walczyć z Nemesis'em,
b) wrócić do Carlosa do pierwszego wagonu

Walczyć z Nemesis'em "opłaca się" jedynie na poziomie Hard, gdyż wtedy dostaniemy przedmiot za jego pokonanie. Na poziomie Easy, lepiej wrócić do Carlosa i oszczędzić tym samym amunicję.

11. Mikhail walczy z Nemesis'em i pokonuje go, ale wybuch uszkadza poważnie tramwaj.
Tutaj mamy do wyboru następujące opcje:
a.) Jump out of the window (Wyskocz przez okno)
b.) Use the Emergency Brakes (Użyj hamulca awaryjnego)

Jeżeli Jill wyskoczy z uszkodzonego pojazdu przez okno, znajdzie się w lokacji przypominającej sypialnię.
Zostanie tam zaatakowana przez zombie, a po ich pokonaniu musi wydobyć z ukrytego za obrazem sejfu Clock Tower Key.
Dalej w bibliotece Jill spotka Carlosa, który również przeżył katastrofę. Po krótkiej rozmowie najemnik UBCS podaruje naszej bohaterce amunicję do granatnika - Freeze Rounds.
Teraz naszym celem będzie dostanie się na szczyt wieży zegarowej, a klucz do drabiny znajduje się w kaplicy, obok ołtarza.

Jeżeli Jill użyje hamulca bezpieczeństwa, tramwaj również się rozbije, ale Jill znajdzie się na dziedzińcu wieży zegarowej. Stamtąd udaje się najpierw do kaplicy gdzie znajduje Clock Tower Key.
Następnie w pokoju z pianinem Jill spotka Carlosa, który wątpi w to, że w ogóle wydostaną się z miasta. Jill go policzkuje (!!) co ewidentnie dodaje Carlosowi wiary w siebie ;)
Podczas tego spotkania Carlos nie podzieli się z nami amunicją (nie dziwie mu się ;) ). Następnie udajemy się do pomieszczenia z łóżkami i tam w skrytce za obrazem odnajdujemy klucz do drabiny na szczyt wieży zegarowej.
Udajemy się na górę.

Gdy nie wybierzemy żadnej opcji, tramwaj rozbije się i dalej akcja potoczy się tak jakby Jill użyła hamulca bezpieczeństwa.

WAŻNA UWAGA
Opcja z hamulcem bezpieczeństwa ma pewien "bonus" ponieważ po jej wybraniu, Carlos pomoże nam w finałowej walce pod Clock Tower z Nemesis'em (zniszczy jego wyrzutnię rakiet).
Tutaj filmik:
http://pl.youtube.com/watch?v=VK-2oKW9DbI
Opcja ucieczki przez okno z tramwaju nie da nam tego ułatwienia, a Carlos pojawi się dopiero, gdy Jill sama pokona Nemesis'a.

12. Gdy rozwiążemy zagadkę na szczycie wieży i zdobędziemy chronos chain schodzimy na dół i w tym momencie po raz kolejny pojawia się Nemesis. Opcje są następujące:
a.) Use the Light (Użyj światła)
b.) Use the Cord (Użyj kabla pod napięciem)

Po wybraniu pierwszej opcji Nemesis zostanie oślepiony i Jill zepchnie go z tarasu wieży.
Gdy wybierzemy opcję drugą, to Jill obezwładni potwora wysokim napięciem. Po chwili potwór wstanie i trzeba będzie stoczyć z nim walkę
Jeżeli nie wybraliśmy żadnej opcji walka rozpoczyna się od razu. Oczywiście możemy stawić czoła Nemesis'owi lub spróbować mu uciec.
Jeżeli gramy na Hard lepiej jest potraktować Nemesis'a prądem, gdyż wtedy otrzymamy jakiś przedmiot od niego. Na poziomie Easy lepiej użyć światła i zepchnąć go za barierkę.

13. Po finałowej walce z Nemesis'em pod Clock Tower Jill jest zainfekowana. Carlos wyrusza więc do szpitala w poszukiwaniu lekarstwa dla niej. Po dotarciu do budynku i do windy, możemy wybrać na które piętro chcemy jechać w pierwszej kolejności.

a.) Jeżeli wybierzemy piętro B3 Carlos uda się do piwnicy szpitala i tam spotka Patricka Tyrell'a, jednego z członków UBCS, który miał takie same zadania jak Nicholai.
Tyrell jest ranny i podejrzewa, że to Nicholai strzelał do niego, chcąc się go pozbyć. Otwiera sejf (może w poszukiwaniu jakichś dokumentów lub lekarstw), ale ten schowek jest pułapką (zastawioną prawdopodobnie przez Nicholai'a) i Tyrell ginie od eksplozji.

b.) Jeżeli wybierzemy jako pierwsze piętro 4F Carlos uda się na oddział szpitalny. Tam będzie świadkiem jak Nicholai strzela do Tyrell'a.
Następnie Nicholai chce zastrzelić również Carlos'a, ale Tyrell ostatkiem sił wyciąga zawleczkę granatu i następuje eksplozja.
Siła wybuchu zabija Tyrell'a, a Nicholai'a wyrzuca za okno budynku.

14. Carlos po odnalezieniu antidotum wraca do Jill. W głównym holu wieży zegarowej na jego drodze staje Nemesis. Można z nim walczyć lub spróbować mu uciec, jest tylko jedno ale...
Jeżeli decydujemy się na ucieczkę musimy zrobić to szybko i sprawnie. Nemesis będzie bowiem podążał za nami i jeżeli dotrze do kaplicy przed Carlosem i zniszczy drzwi do niej to zabije Jill i następuje koniec gry.
Tutaj jest pokazana ta animacja:
http://pl.youtube.com/watch?v=RMNKXnftOtY

15. W Parku, gdy walczymy z wielkim robalem - Grave Digger'em, możemy pokonać go przy pomocy broni, lub bardziej ekstrawaganckim sposobem korzystając z latarni ulicznych. Trzeba tak trafić w latarnie, aby wpadła ona do kałuży co spowoduje krótkie spięcie, gdy robal zbliży się do wody.

16. Kolejny wybór czeka nas na moście przy wejściu do Dead Factory i jest to najważniejszy wybór w grze. Od tej decyzji zależy bowiem zakończenie całej rozgrywki.
Mamy tutaj następujące opcje:
a.) Push him off (Zepchij Nemesis'a z mostu)
b.) Jump off (Samemu zeskocz z mostu)

Jeżeli nie wybierzemy żadnej opcji Nemesis zaatakuje Jill i spadnie ona z mostu.

Po wybraniu opcji pierwszej Jill wchodzi do Dead Factory główną bramą i spotykam tam Carlosa. Najemnik opowie Jill, że na miasto ma być zrzucona bomba i muszą je jak najszybciej opuścić. W dalszym toku gry wybór ten spowoduje, że Nicholai zginie z ręki Nemesis'a, a Carlos odnajdzie śmigłowiec, którym wraz z Jill uciekną z miasta.

Opcja druga daje nam dużo większe możliwości rozgrywki. Po zeskoczeniu z mostu Jill dostaje się do Dead Factory przez kanały. Tam zostanie zaatakowana przez zombie, ale skórę uratuje jej Carlos. W dalszym toku gry zostaniemy doprowadzeni do kolejnego wyboru, który pozwoli przeżyć Nicholai'owi lub nie.

17. UWAGA!! Ta opcja wyboru jest dostępna tylko w przypadku gdy w punkcie 15 wybraliśmy opcję b.)
Nicholai odnajduje w Raccoon City swój wojskowy śmigłowiec (lub ktoś po niego przylatuje) i strzela do Jill, gdy ta znajduje się na wieży obserwacyjnej. Mamy tutaj do wyboru:
a.) Negotiate with Nicholai (Negocjuj z Nicholai'em)
b.) Return Fire to the Chopper (Podejmij walkę z Nicholai'em)

Jeżeli negocjujemy z Nicholai'em, po krótkiej rozmowie odleci on z miasta pozostawiając Jill samą sobie. Widocznie nie wierzył, że ma ona jakiekolwiek szanse na ucieczkę z miasta.

Drugi wybór kończy się, po udanej walce, zestrzeleniem śmigłowca i śmiercią Nicholai'a. Śmigłowiec należy zestrzelić szybko, gdyż jeżeli będziemy się "bawić" próbując zestrzelić śmigłowiec na przykład z shotguna, może nam się to nie udać i Nicholai odleci.
Jeżeli nie posiadamy wyrzutni rakiet zestrzelenie śmigłowca będzie trudne.

18. Po udanym zestrzeleniu helikoptera lub gdy Nicholai odleci do pomieszczenia wejdzie Carlos i korzystając z radiostacji będzie próbował nawiązać jakiś kontakt. Możemy zrobić wtedy dwie rzeczy:
a.) wyjść z pomieszczenia korzystając z drzwi i po chwili wrócić z powrotem.
b.) wyjść z pomieszczenia korzystając z klapy i drabiny w podłodze.

Jeżeli wybierzemy a.) Carlosowi uda się nawiązać kontakt przez radiostację z Burtonem!! W głośnikach rozlegnie się głos Barry'ego poszukującego Jill.
Następnie Carlos opuści pomieszczenie i rozlegnie się alarm o zbliżającym się pocisku.

Jeżeli wybierzemy b.) alarm zostanie uruchomiony natychmiast i nie usłyszymy głosu Burtona.

19. Ostatni wybór wiąże się z dobiciem Nemesis'a
a.) Exterminate the monster (Wykończ potwora)
b.) Ignore it and evacuate (Zignoruj potwora)

Jeżeli wybierzemy a.) Jill ostatecznie zabije Nemesis'a.
Jeżeli wybierzemy b.) Jill ucieknie do windy i odleci z Raccoon City.


Na koniec jeszcze jedna ciekawostka, którą wyczytałem w necie, ale nigdy nie rzuciło mi się to w oczy podczas gry.
Ogólnie wiadomo, że gra ma dwa zakończenia. W pierwszym z Raccoon City odlatuje Carlos i Jill, w drugim po Carlosa i Jill przylatuje Barry. Jest jednak podobno smaczek dotyczący tego drugiego zakończenia i polega on na innym dialogu jaki pojawia się między Carlosem i Jill, gdy widzą już nadlatujący śmigłowiec Barry'ego.

To jaki dialog/scenka się ukaże zależne jest od tego czy:
a.) Jill zestrzeliła Nicholai'a.
b.) Jill podjęła walkę z Nicholai'em, ale nie udało jej się zestrzelić śmigłowca i Nicholai odleciał.
c.) Jill negocjowała z Nicholai'em, a ten po rozmowie odleciał.

Jak ktoś będzie przechodził grę i przy okazji przetestuje te trzy opcje to będę wdzięczny.
Wszelkie uwagi krytyczne dotyczące całego opisu mile widziane, posyłać na PM.

Dziękuję użytkownikowi Deus Ex za korektę opisu :)

Dyskusja o nieliniowości RE3 w tym temacie:
http://www.mwrc.pl/forum/viewtopic.php?t=1041
Ostatnio zmieniony czw 01 sty, 1970 przez Diadem, łącznie zmieniany 1 raz.
Zablokowany

Wróć do „FAQ”